Na czym polega SEO

Na czym polega SEO?

SEO (Search Engine Optimization) jest optymalizacją stron pod kątem internetowych wyszukiwarek. Jest to jedna z części składowych pozycjonowania dotycząca poprawy jakości strony internetowej w taki sposób, aby wyszukiwarki umieszczały ją wyżej w swoich indeksach. Dziedzina ta stale się rozwija, eksperci SEO cały czas analizują i próbują wnioskować jakie czynniki brane są pod uwagę w przypadku najpopularniejszych wyszukiwarek. Co więc składa się na termin SEO?

Jednym z czynników wpływających na SEO witryny, a prościej mówiąc na to jak wysoko na daych słowach kluczowych wyświetlają się strony zaindeksowane przez wyszukiwarki, jest tzw. linkowanie wewnętrzne. Jak nie trudno się domyślić linkowaniem wewnętrzne określamy sytuację, w której linki na konkretnej stronie internetowej prowadzą do innej podstrony w tej domenie. Dla przykładu: na stronie http://kamil.kwapisz.pl/ znajduje się hiperłącze do http://kamil.kwapisz.pl/kontakt/.

Linkowanie wewnętrzne

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważne?

Z punktu widzenia właściciela strony i jego chęci zapewniania użytkownikowi możliwie najlepszego doświadczenia linkowanie wewnętrzne pozwala wskazać użytkownikowi podobne treści lub materiały rozszerzające tematykę, o której aktualnie czyta.
Nie licząc nawigacji czy menu strony, linki wewnętrzne bardzo często prowadzą do stron sprzedażowych w danej witrynie.
Linkowanie wewnętrzne tworzy naturalny sposób poruszania się po stronie oraz determinują strukturę (hierarchię) witryny.

Słowa kluczowe

Z punktu widzenia SEO linkowanie wewnętrzne pozwala poprawić pozycję w wyszukiwarkach dla konkretnych słów kluczowych. Pozycjonując daną stronę dla konkretnego słowa kluczowego powinniśmy używać tego słowa kluczowego w tzw. anchor text, czyli w tekście znajdującym się pomiędzy znacznikami:
<a href=”http://kamil.kwapisz.pl/”>tekst ze słowem kluczowym</a>
Ważne, aby słowo kluczowe zawarte w linku było ściśle powiązane z treścią strony, do której linkujemy. Najlepiej jeśli słowo kluczowe będzie również znajdować się w tytule strony, jej opisie i nawet adresie URL.

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu jesteśmy w stanie stworzyć logiczną i prawidłową hierarchię strony, co również pozytywnie wpływa na pozycję strony. Dzięki odpowiedniej strukturze strony da się ją crawlować. O crawlowaniu stron przy pomocy Pythona możecie przeczytać w moim drugim artykule: http://kamil.kwapisz.pl/web-scraping-python/. (I właśnie w ten sposób tworzy się linkowanie wewnętrzne :) )

Aktywność użytkowników

Dobre linkowanie wewnętrzne wpływa pozytywnie na SEO również w sposób pośredni. Angażując użytkowników strony do czytania coraz większej ilości treści znajdujących się na stronie sprawiamy, że spędzają oni na niej więcej czasu oraz odwiedzają więcej podstron podczas jednej sesji. Poprawnie wykonane linkowanie wewnętrzne pozwala zwiększyć aktywność użytkownika co pośrednio przełoży się na zmniejszenie współczynnika odrzuceń określający jaki procent użytkowników opuścił stronę nie wchodząc na żadne podstrony.
Wszystkie te czynniki są ważne pod kątem SEO.

Linkowanie wewnętrzne nie jest jednak najważniejsze jeżeli chodzi o ranking SEO. Znacznie ważniejsze jest linkowanie zewnętrzne.

Linkowanie zewnętrzne i linki przychodzące

Linkowaniem zewnętrznym nazywamy sytuację, w której strona internetowa zamieszcza link do innej (zewnętrznej) strony internetowej. Linkami przychodzącymi nazywamy linki zamieszczone na innych stronach, które prowadzą do naszej strony. Eksperci SEO uważają, że jest to jeden z najważniejszych czynników decydujących o pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach.

linki przychodzące i zewnętrzne

Jakość linków przychodzących

Oczywiście, nie każdy link zewnętrzny jest równie ważny. Jednym z głównych czynników decydujących o „jakości” linku przychodzącego jest autorytet strony. Link prowadzący do naszego artykułu zamieszczony w źródłach Wikipedii znacznie bardziej podbije naszą stronę w rankingach niż identyczny link znajdujący się na niewielkim blogu.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest powiązanie treści na stronie linkującej (zewnętrznej) z treścią na naszej stronie(na stronie, do której prowadzi link). Trzymając się przykładu z Wikipedią, link do mojego bloga zamieszczony w artykułe o web scrapingu będzie dla mnie bardziej pożądany niż odnośnik zamieszczony w artykule przyrodniczym.

Bardzo cennymi linkami przychodzącymi są linki pochodzące z tzw. root domains, czyli stron głównych. Stroną główną jest np. kamil.kwapisz.pl/, zaś strona kamil.kwapisz.pl/blockchain będzie podstroną. W przypadku linkowania zewnętrznego ważne są również anchor text.

Jak zdobywać linki przychodzące?

Wiemy już jak ważne są linki przychodzące oraz które odnośniki są dla nas najcenniejsze. Pozostaje jednak pytanie: jak zdobyć jakościowe linki przychodzące?

Niestety nie ma na to prostego sposobu. Najlepszym sposobem na to jest po prostu tworzenie treści o wysokiej jakości i promowanie ich tak, aby zachęcać innych właścicieli stron i twórców treści do zamieszczania odnośników do naszej strony. W takim wypadku mówimy o content marketingu.
Inna praktyka polegająca na zdobywaniu jakościowych linków przychodzących nosi nazwę link baiting. Działanie polega na tworzeniu interesujących i przydatnych zasobów takich jak infografiki, schematy, skórki czy poradniki, które w naturalny sposób zachęcają użytkowników do dzielenia się nimi w internecie i umieszczania ich na własnych stronach.

Jak zadbać o pozycję strony w wyszukiwarkach?

Przede wszystkim zadbajmy o jakość strony. Starajmy się tworzyć unikalne i jakościowe materiały. Ważne również aby zachęcać użytkowników do aktywności: spędzania na naszej stronie jak najwięcej czasu, przeglądania wielu podstron. 

Należy również zadbać o linkowanie wewnętrzne. Należy wystrzegać się wszelkich błędów takich jak kody 404, zduplikowane treści czy też puste podstrony.

Warto również zadbać o strukturę naszej strony, aby była ona przejrzysta i logiczna.

struktura linkowania wewnętrznego
Przykładowa struktura linkowania wewnętrznego

Nie wolno zapominać o promowaniu naszych treści, które pozwoli nam zdobywać nowe linki przychodzące.

Źródła

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *